Як видати свою книгу самостійно

Як видати свою книгу самостійно: яким буває самвидав, як діяти автору, щоб випустити книгу у світ самому.

Як видати свою книгу самостійно

Якщо ви вирішили видати свою книгу самостійно, то всі турботи з додрукарської підготовки, випуску у світ та продажу лягають на ваші плечі. У цій статті пропоную розібратися, що саме належить зробити для самвидаву.

Про те, як видати свою книгу у співпраці з видавництвом, читайте тут: Публікація через видавництво

Самвидав перестав бути сегментом нелегальної літератури, хоча публікація книги через видавництво все ще є певним знаком якості.

У сучасному світі самвидав — це альтернатива традиційній видавничій моделі.

Яким буває самвидав

Якщо ви вирішили займатися виданням своєї книги самостійно, то перед вами три шляхи:

  1. Підготовка до публікації в інтернеті на цифрових видавничих платформах.
  2. Підготовка до друку в традиційній друкарні (традиційний самвидав).
  3. Підготовка до продажу на власному сайті або через власні сторінки в соцмережах.

У цих варіантів є три основні відмінності.

Перша: формат книги

Онлайн-платформи орієнтовані на публікацію електронних книг. Друк паперових пропонується як послуга за додаткову плату (print on demand).

Результат традиційного самвидаву — паперова книга.

На власному сайті ви можете продавати книгу і в електронному, і в паперовому форматі.

Друга: фінансові витрати

Базові умови онлайн-платформ дозволяють автору опублікувати текст безкоштовно.

Традиційний самвидав у безкоштовному варіанті неможливий.

Власний сайт потребує певних фінансових вкладень, ведення сторінок у соцмережах — також, якщо ви просуваєте їх за рахунок реклами.

Третя: дохід

На онлайн-платформах автори мають можливість заробити більше, тому що витрати на підготовку електронної книги нижчі.

У традиційному самвидаві прибуток від продажу книги не завжди покриває витрати. Якщо книга пов’язана з вашою професійною діяльністю та є частиною вашої воронки продажів, то витрати на її видання можуть окупатися не прямо, а через продажі послуг клієнтам, які дізналися про вас завдяки книзі.

Продаж електронної книги через власні канали потребує менше затрат, ніж традиційний самвидав, але більше, ніж онлайн-платформи.

Читайте також: Видавництво чи самвидав: що обрати?

Який шлях обрати? Це насамперед залежить від вашої цільової аудиторії. Чи є ваші потенційні читачі або клієнти серед користувачів конкретного онлайн-майданчика та його магазинів-партнерів? Чи зможете ви самотужки зібрати таку аудиторію, якій можна буде продати книгу? Також важливу роль відіграють ваша готовність вкладатися фінансово й ваші очікування, адже не всі готові проміняти паперову книгу на віртуальний аналог.

План дій, щоб видати книгу самостійно

У самвидаві всі рішення письменник приймає сам.

Якщо він вважає, що йому не потрібен бета-рідер, він не хоче наймати редактора чи коректора, то ніхто не зможе його змусити.

Якщо для друку паперової книги в друкарні або підготовки електронної книги для продажу на власному сайті письменнику доведеться звернутися до верстальника, щоб підготувати макет, і до дизайнера, щоб зробити палітурку, то при публікації на онлайн-платформі в цьому немає потреби — текст із програми «Word» конвертується в потрібний формат автоматично, а обкладинку можна оформити, наприклад, у «Canva», самостійно та безкоштовно.

Однак ця простота удавана.

Самвидав — це не спрощений спосіб видати книгу, а самостійна робота над її підготовкою до публікації.

І етапи тут такі самі, як і в традиційному книговиданні. Пройдемося по кожному з них.

1. Підготовка рукопису до публікації.

На цьому етапі письменнику потрібні бета-рідери та літературний редактор. Вони допоможуть зробити текст зрозумілим, орієнтованим на обрану аудиторію та грамотним. Не економте на редакторі, адже якщо ваша книга буде за якістю нижчою, ніж у конкурентів, то продати її буде важче.

Якщо вам потрібна допомога з редагуванням, коректурою тексту або версткою, звертайтеся. Буду рада співпраці. Контакти

2. Просування книги.

Не чекайте, коли книга буде дописана, починайте розкручувати її якомога раніше. В ідеалі — разом із планом роботи над книгою ви маєте скласти план її просування.

Ваше завдання — розповісти про свою книгу якомога більшій кількості людей. Згадуйте її за кожної нагоди. Всі ваші друзі, знайомі, колеги повинні знати, що ви пишете книгу.

Можна робити анонси про вихід книги в профільних спільнотах, можна писати для них корисні нотатки, в кінці яких давати посилання на сторінку про свою книгу (звісно, за домовленістю з адміністратором). Можна стати експертом для преси та давати коментарі за запитом. Насправді варіантів, як охопити найбільше потенційних читачів, безліч, але потрібно пробувати, що спрацює саме у вас.

Почніть будувати свій медійний образ (особистий бренд). Можливо, щоб позиціонувати себе як письменника, вам доведеться зробити окремі сторінки в соцмережах та навіть особистий сайт.

Як створити сайт на «WordPress»: детальна інструкція

Хороший крок — отримати відгуки про свою книгу від лідерів думок, колег. Відгуки можна використовувати для реклами й навіть надрукувати на обкладинці самої книги.

3. Підготовка макета книги.

Якщо книга друкуватиметься в друкарні, її потрібно зверстати в спеціальній програмі. Цим займається верстальник. Якщо потрібні ілюстрації, доведеться шукати ілюстратора чи художника. Вони можуть допомогти і з оформленням обкладинки.

Якщо ви збираєтесь продавати книгу самостійно на власному сайті або в соцмережах, доведеться знайти фахівців, які підготують її у відповідному електронному форматі.

На деяких видавничих онлайн-платформах недостатньо просто завантажити текст. Щоб таблиці, формули, малюнки та інші елементи не розлетілися, електронну книгу теж треба зверстати. Зазвичай послуги такої верстки платформи надають за додаткову плату.

4. Отримання реквізитів для книги.

Якщо ви плануєте продавати свою книгу в книгарнях, у тому числі в інтернеті, вам знадобиться шрихкод, який генерується на основі ISBN. ISBN — це спеціальний номер, унікальний для кожної книги. В Україні його можна отримати лише у видавництві. До речі, деякі видавничі онлайн-платформи дарують ISBN своїм авторам.

Щоб отримати ISBN, знайдіть видавництво, яке надає таку послугу. Разом з ISBN потрібно замовити УДК та авторський знак. Також видавництво допоможе оформити службові сторінки книги — титул, зворот титулу та останню сторінку з вихідними відомостями, а для палітурки згенерує штрихкод.

Видавничий пакет (ISBN, штрихкод, УДК, авторський знак) до війни коштував приблизно 600—800 грн + потрібно буде подарувати видавництву не більше 10 примірників книги, щоб воно зробило обов’язкову розсилку по бібліотеках.

Якщо ви не плануєте продавати свою книгу як самостійний товар, то й реквізити для неї вам не потрібні. Наприклад, ви розробили навчальний курс і створили спеціально для нього посібник і робочий зошит. Ви продаєте їх разом із курсом, вони не є окремим товаром, ви не хочете розповсюджувати їх через книгарні та бібліотеки. Отже, ви можете не купувати ISBN та інші реквізити.

5. Випуск у світ: публікація на онлайн-платформах, друк у друкарні або продаж через власний сайт.

У світі працюють десятки онлайн-платформ для незалежних авторів, на яких можна публікувати та продавати свої книги. На жаль, в Україні поки що немає великих вітчизняних сервісів, хіба що «Букнет», але на цьому майданчику представлено мало жанрів. Іноземні сервіси: «Smashwords», «Draft2Digital», «Lulu», «Kobo», «Wattpad», «Author.Today», «Rideró» та ін.

Критерії вибору видавничої онлайн-платформи: аудиторія (країна, мова), роялті (винагорода), додаткові послуги та преміальні сервіси, кількість майданчиків, на яких буде розміщено вашу книгу. Наприклад, «Rideró» розміщує книги своїх авторів в «Amazon», «Wildberries», «Bookmate», «Aliexpress» та ін.

Збираючись зробити замовлення в друкарні, подивіться на її друковану продукцію. Чи подобається вам якість? Якщо так, то попросіть друкарню скласти приблизний кошторис. Для прорахунку знадобляться такі відомості:

  • формат (висота та ширина сторінки в мм);
  • кількість сторінок;
  • кольоровість (чорно-білий або кольоровий друк);
  • тип паперу (офсетний, крейдований, щільність в г/м2);
  • палітурка (клеєна, зшита);
  • тип палітурки (м’яка, тверда);
  • тираж.

Визначитись із цими, а також іншими важливими параметрами вам допоможуть у самій друкарні, тому не хвилюйтеся, якщо ви чогось не знаєте.

Ідеально — прийти в друкарню з книгою, поліграфічне виконання якої ви хотіли б повторити. Якщо виявиться, що це дуже дорого, вам обов’язково підкажуть, на чому можна заощадити.

Для продажу через власний сайт або сторінки в соцмережах спочатку треба їх створити і почати розкручувати. На жаль, це відбувається не так шкидко, як хотілось би. Я б порадила робити ставку на власний сайт і email-розсилку, а соцмережі використовувати як додатковий канал.

Що писати в соцмережах для промоції книги: 45 ідей постів

Випуск книги у світ — це не кінець шляху. Доведеться шукати читачів, продавати тираж, перевіряти наявність книги в магазинах, проводити піар-акції, збирати відгуки та… починати роботу над другим виданням чи новою книгою.

Якщо вам потрібна допомога з редагуванням, коректурою тексту або версткою, звертайтеся. Буду рада співпраці. Контакти

Сподобалась стаття, але немає можливості розпочати прямо зараз? Просто збережіть у Pinterest, і ви зможете швидко повернутися до інформації, як видати книгу самостійно.

Як видати книгу самостійно
Як видати свою книгу самостійно

Читайте також:

КОМЕНТАРІ (7)

  1. дякую за допис. отримала відповіді на окремі питання. пишу першу свою книгу. ще не знаю, чи хочу її продавати.. так, хочу, але не розумію, кого вона може зацікавити..?

    1. Зрозуміти, хто буде вашими читачами, — чи не найважливіше, адже від читацької аудиторії залежить, про що саме і як ви будете розповідати в книзі. Якщо ви пишете особисту історію, вашою аудиторією можуть стати такі саме жінки, як і ви, які опинилися в аналогічних обставинах і стикнулися з аналогічними викликами.

  2. Доброго вечора. Підкажіть, чи має автор книги сплачувати якийсь податок з продажу книги?

    1. Я би порадила вам звернутися із цим запитанням до юриста — так ви отримаєте точну відповідь.

      Якби я була письменницею і збиралася сама продавати свої книги (видані самостійно, без видавництва), я би зареєструвалася як ФОП ІІ або ІІІ групи на єдиному податку без ПДВ, відкрила би в банку бізнес-рахунок і приймала б плату за книжки на нього. Відповідно, з цих доходів я б сплачувала податок та ЄСВ. Реєструватися як ФОП можуть і ті, хто працює за трудовою, — одне іншому не заважає.

  3. Вітаю, пані Наталя, готую до друку свою першу збірку віршів, і хочу отримати пораду щодо послідовності їх друку на сторінках, під кожним віршем я пишу дату написання, мені потрібно посортувати в календарній послідовності вірші чи це не принципово? Дякую

    1. Вітаю, пані Галино! Якщо ви вказуєте дати, то логічно буде поставити вірші за хронологією створення. Однак ви можете обрати й інший принцип побудови збірки. Наприклад, можна згрупувати вірші за тематикою, настроєм, який має відчути читач, або розвитком почуттів ліричного героя. В цьому випадку дати вказувати не варто. Якщо ж для певного вірша дата важлива, можна зазначити її в епіграфі як виняток.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *