Про підготовку для звернення у видавництво: особистий бренд, вибір видавництва, пакет матеріалів для подання на розгляд у видавництво.
Коли автор ставить останню крапку в рукописі, це насправді не кінець роботи над книгою, а лише середина шляху. Книга не стане повноцінною, поки не побачить світ і не знайде свого читача. В Україні, як і в інших країнах, видати книгу можна двома шляхами: або через видавництво, або самостійно. У цій статті — про співпрацю з видавництвом.
Про самвидав читайте тут: Як видати свою книгу самостійно
Найкращий варіант для будь-якого автора — це публікація книги за рахунок видавництва, але найчастіше працює інша схема — видавництво видає книгу за рахунок автора. Мало того, деякі автори настільки раді можливості випустити книгу у видавництві, що навіть не вимагають адекватної плати за свою працю — їм достатньо самого факту публікації книги, а гонорар чи роялті розглядають як приємний бонус, розмір якого залишають на розсуд видавця.
Щоб співпраця з видавництвом була успішною, до неї потрібно готуватися заздалегідь і запасатися терпінням — пошук видавництва може затягнутися на довгі місяці, а то й на роки.
У межах підготовки для звернення у видавництво потрібно діяти в трьох напрямах: розвивати особистий бренд, вибирати видавництво та збирати пакет матеріалів для подання.
Особистий бренд
Щоб видавництво звернуло на вас увагу, почніть позиціонувати себе або як експерта, якщо пишете на професійні теми, або як письменника, якщо хочете зосередитися суто на письменництві. Ви можете діяти в таких напрямах:
- оформіть свої сторінки в соціальних мережах так, щоб по них було зрозуміло: ви — письменник / письменниця або експерт / експертка (особисте фото на аватарці, відповідна інформація в профілі, пости, в яких ви розповідаєте про свою роботу або про написання книги);
- «постукайте» в друзі до співробітників видавництв, у які ви хотіли б відправити рукопис, вступіть у читацькі або авторські фейсбук-спільноти — читайте їхні публікації, пишіть коментарі, ставте лайки;
- відвідуйте книжкові виставки, ярмарки та інші тематичні заходи, наприклад, презентації книг або автограф-сесії колег-письменників;
- беріть участь у літературних конкурсах (про актуальні конкурси можна дізнатися в Літцентрі);
- публікуйтеся в літературних або спеціалізованих журналах чи почніть вести авторську колонку в газеті, журналі чи блозі.
Мета всіх цих дій — знайомитися та збирати довкола себе лояльну аудиторію.
Ідеально для письменника-початківця створити свій блог — або в соцмережах, або на власному сайті. Добре, якщо блог тематично пов’язаний із книгою, але це не обов’язково. Що цікавіший ваш блог, що більше у вас підписників, то вищі шанси, що видавництво візьме ваш рукопис у роботу й ви зможете видати свою книгу.
Вибір видавництва
Під час вибору видавництва враховуйте його спеціалізацію. Подивитися, що саме воно видає, можна або на його сайті, або на сайтах інтернет-книгарень. Не завадить також відвідати звичайний книжковий магазин або бібліотеку, щоб оцінити поліграфію та загальний рівень оформлення книг у цьому видавництві.
Якщо ви шукаєте видавництво, яке спеціалізується на електронних книгах, з’ясуйте, у яких форматах воно їх випускає і з якими майданчиками (інтернет-магазинами) взаємодіє.
Поцікавтеся історією видавництва. Завітайте на його сайт та в соцмережі. Знайдіть його працівників у соціальних мережах, подивіться, про що вони розповідають на своїх сторінках. Їхні імена можуть бути вказані на сайті видавництва, а прізвища людей, які безпосередньо працювали над книгою, є на її останніх сторінках.
Обов’язково перевіряйте, які книжки вже вийшли у видавництві. Чи подобаються вони вам? Чи хочете ви бути одним із цих авторів? До речі, ви можете поцікавитися в авторів, які вже друкуються в цьому видавництві, як вони цього досягли, на щастя, соцмережі дають можливість встановити контакт із ким завгодно.
З’ясуйте, чи допомагає видавництво з продажем книг, із якими мережами має угоди, в які магазини потрапляють його книги.
Пакет матеріалів для подання у видавництво
Обов’язково читайте вимоги кожного видавництва, в яке ви збираєтеся подавати свій рукопис, та дотримуйтесь їх.
Не завжди у видавництво треба надсилати рукопис повністю. Для нонфікшн книг достатньо синопсису, супровідного листа та фрагмента тексту. Для художніх, можливо, знадобиться додати весь текст.
Синопсис для нонфікшн книги зазвичай містить такі розділи:
- анотація;
- аналіз цільової аудиторії;
- інформація про автора;
- відгуки лідерів думок, колег;
- ідеї щодо просування;
- конкурентний аналіз;
- параметри книги (прогнозований обсяг в авторських аркушах і дата готовності, якщо книгу ще не дописано);
- докладний зміст.
У синопсисі для художньої книги слід коротко переказати сюжет, вказати її параметри, додати інформацію про автора та анотацію.
Щоб дізнатися, скільки в рукописі авторських аркушів, доведеться порахувати кількість знаків. Як це зробити, читайте тут.
Зібравши всі необхідні матеріали, надсилайте їх і чекайте.
Якщо через кілька місяців відповіді не буде, спробуйте знайти інші контакти видавництва, яке вам сподобалося, або просто надішліть свої матеріали ще раз. Можливо, щось пішло не так і ваш лист не потрапив на очі редактору.
З того моменту, як видавництво прийняло в роботу ваш рукопис, вам залишиться лише узгодити правки з редактором та затвердити макет для друку. На цьому етап додрукарської підготовки книги буде завершено.
Отже, головне в процесі випуску книги у світ — знайти видавництво і, якщо ви друкуєтеся власним коштом, зібрати достатньо грошей.
Сподобалась стаття і хочеться тримати її ближче? Просто збережіть її в Pinterest, і ви зможете швидко до неї повернутися.
Дуже вдячний, за цікаву інформацію
Дякую за відгук)))
Дякую за корисну інформацію.
Стаття дійсно корисна, зберігла її для себе, бо пізніше ще пригодиться. Дякую.